Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Creatief content op mobiel versterken? Zorg voor interactie.

Posted on February 08, 2021

Het zal je niet zijn ontschoten dat we meer dan ooit tevoren actief zijn op onze smartphone. Inmiddels besteedt de Nederlander 72% van zijn/haar internettijd dagelijks op mobiel [1] en is de gemiddelde tijdsduur op smartphone per dag van mensen in de VS geschat op zo’n 3 uur en 6 minuten [2].

Waar de pandemie van het coronavirus eerder de groei van de mobiele advertentie uitgaven in de Verenigde Staten remde, voorspelt onderzoeksbureau Emarketer als gevolg van het toegenomen mobiele gebruik tegen 2023 $156,38 miljard dollar aan mobile adspend, waar zij voor de pandemie een verwachting op $155,26 miljard hadden ingesteld [3].

Een van de redenen hiervan is dat het afgelopen jaar een enorme gedragsverandering onder gebruikers heeft plaatsgevonden dan wel versneld, denk o.a. aan meer videostreaming, gaming, audio, maar ook mobile shopping. Ook op het gebied van innovatie is een stroomversnelling ontstaan, waarbij adverteerders nieuwe platforms hebben verkend en zo zien we ook bij Weborama een toenemende vraag naar interactieve formaten op mobiel.

In deze blogpost behandelen we daarom middels een aantal voorbeelden de creatieve mogelijkheden van het gebruik van interactie binnen mobiele uitingen.

Sky’s the limit

Developers en creatieve bureaus die regelmatig gebruik maken van Weborama weten dat de mogelijkheden op dit gebied eindeloos zijn. Zeker omdat we de creatieve vrijheid niet willen beperken tot een vast format, maken zij hier dan ook met veel plezier gebruik van. Ja, ook wij hebben zo nu en dan weleens te maken met features die ineens niet meer worden ondersteund vanwege systeemupdates, maar daarvoor wordt dan wel een creatieve passende oplossing voor ontwikkeld, zodat ten allen tijden de juiste vertaalslag gemaakt kan worden binnen de betreffende campagne.

Voorbeelden

Zie hier een tweetal voorbeelden waarbij dat op een mooie en soms zelfs eenvoudige manier is gedaan:

1. Royal Club – Join the Royal Club

Formaat: 300x600 Halfpage (ingezet op mobiel)

Achtergrondinformatie:
In lijn van de tv-commercial waarin de excentrieke barman een jongeman beschrijft, die voorheen heel slecht in keuzes maken was.

‘Ken je hem nog? Heel slecht in beslissingen nemen’
Maar toen kwam hij bij Royal Club, en moet je hem nu zien!

Waar opvolgend een aantal fragmenten worden getoond, van de voorheen besluiteloze man die nu zonder enige twijfel de meest belangrijke keuzes (denk aan welke kleur draad er doorgeknipt moet worden om een bom te ontmantelen, of het ja-woord te geven).

Creatie:
Door gebruik te maken van interactie binnen de uiting, daagt men de gebruiker ook uit om een uitgesproken smaak te bewandelen. Kies niet zomaar een drankje, join the Royal Club!

  • In de video probeert de barman de gebruiker te verleiden om een keuze te maken tussen de twee Royal Club smaken. Hier wordt slim gebruik gemaakt van handgebaren van de barman en door middel van actieve/inactieve kleuren binnen de CTA die aangeven dat je de gebruiker kan kiezen.
  • Nadat er een keuze is gemaakt krijgt de gebruiker een nieuwe video te zien, die de gebruiker een goed gevoel geeft, ‘Good choice!’
  • Tot slot wordt de content ingeladen van het door de gebruiker gekozen smaak met een eigen exitclick naar de specifiek gekozen smaak


2. Oatly – Stop Plant Based Censorship – Are you Stupid?

Formaat: Mobile Interscroller

Achtergrondinformatie
Op 23 oktober 2020 heeft het Europees Parlement ‘ja’ gestemd op Amendement 171, een wetswijziging die bij invoering enorme gevolgen heeft voor de plantaardige voedingsindustrie en het groeiende aantal mensen dat voor plantaardig eten kiest.

Kortgezegd komt het er op neer dat bepaalde informatieve beschrijvingen niet meer gecommuniceerd mogen worden op plantaardige producten t.o.v. zuivelproducten.

Reden? De zogeheten ‘melklobby’ schijnt te denken dat uitdrukkingen als ‘geen melk’ verwarrend zijn voor consumenten. Hoe weet je namelijk of een product waar ‘geen melk’ op staat echt geen melk is? 😉

Oatly maakt op sarcastische wijze een parodie op de welbekende ReCaptha (in lijn van een grotere campagne) om te laten zien hoe gemakkelijk het daadwerkelijk is om deze verpakkingen te onderscheiden en een vuist te maken tegen de ‘melklobby’.

Naar ons idee een prachtige vertaalslag om interactie op een functionele manier in te zetten en je boodschap te versterken middels een digitale tool die iedereen kent (en het gemak daarvan).

Ten slotte

Lang niet altijd wordt er zo goed nagedacht over welke vorm van interactie het creatief concept kan versterken en dat is jammer. Bij Weborama denken we dan ook graag met je mee om samen tot een passende oplossing aansluitend voor jou campagne te komen.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook genoeg templates mét voor-gedefinieerde interactieve mogelijkheden beschikbaar, denk aan de klassieke swipecube.

Om je alvast te inspireren/op weg te helpen in deze video nog een aantal voorbeelden van de mogelijkheden:

Benieuwd naar de web/app mogelijkheden voor jou mobiele campagnes?

Contact sales@weborama.nl en vraag naar de mogelijkheden.