Nieuws

14 apr 2017

Automated page takeover evolutie. Van leaderboard naar full width formaat in 3 jaar tijd

Door cedriek, Rich Media Formaten

De automated page takeover (APTO) is op dit moment een van de meest ingezette rich media formaten. En niet voor niets. Het bereik is enorm en hij kan op 99% van alle publishers websites waarmee wij werken draaien. In de loop der jaren is er een hoop gebeurd. Een hoop aangepast en beter geworden.

Het begon allemaal in oktober 2014. De eerste automated page takeover ging live. “Nuon blijven loont” was de eerste campagne. Een doorbraak in de online programmatic wereld.

Vanuit een leaderboard positie worden 2 skins gepositioneerd aan weerszijde van de website content. Allemaal vanuit 1 adslot!
automated page takeover_Nuon blijven loont

 

Verschillende target adslots binnen de SSP’s  bestonden er nog niet. Alhoewel de uiting vanuit een leaderboard gelanceerd wordt is het voor publishers niet duidelijk hoe de nieuwe programmatic skin aangeboden moet worden. Zoals vaak het geval nemen de grote publishers het voortouw en bepalen hoe het nieuwe formaat in de markt wordt gezet. Het nieuwe target adslot wordt 1800×1000. Een adsize dat eenvoudig te herkennen is.

Om het voor de online markt makkelijker te maken hebben wij een Weborama placement tool ontwikkeld. Op dit platform is per uitgever te zien welke rich media formaten programmatic aangeboden worden en voornamelijk welk target adslot daarvoor gebruikt wordt.

Met de komst van de Weborama placement tool nam de automated page takeover  een vlucht. Steeds meer publishers bieden het toen nog nieuwe formaat aan. Binnen een jaar tijd is de programmatic skin zo populair geworden dat deze standaard door de diverse mediabureaus meegenomen wordt in het mediaplan.

Automated page takeover met billboard

Begin 2016 wordt de eerste billboard + skins variant ingezet. Mannenmedia is een van de eerste publishers die deze variant aanbiedt. Hieronder een campagne van Hyundai i10 waar de eerste billboard+skins te zien is. Al snel volgen meer. Een target adslot 970×1000 wordt aangemaakt en supply  wordt uitgebreid. Sanoma, Telegraaf, RTL, Perform Group, Mannenmedia, Massarius, Marktplaats, Zoover,  Voetbal international en nog veel meer bieden het formaat aan.
automated page takeover_Hyundai i10

Zoals je in het voorbeeld kunt zien is de content in de skins schaalbaar en past zich aan. Op kleinere beeldschermen is de boodschap ook nog steeds goed zichtbaar.

Automated page takeover full width

In Nederland is de apto na 2 jaar tijd niet meer weg te denken. 95% van de publishers biedt de uiting aan. De grootste uitdaging is ervoor zorgen dat de skins op alle websites goed aansluiten en niet over de website content heen vallen.  Daarnaast kun je uit bovenstaand voorbeeld zien dat de billboard positie niet altijd bovenin staat. Dit maakt het des te lastiger om een takeover full width te creëren waar de linker en rechter skin verbonden wordt door een header en de creatie alsnog mooi naar voren komt. Voor een enkele website is dit goed te doen. Ervoor zorgen dat dit run of network ook het geval is maakt het lastig. Maar niet onmogelijk!

Want hier is de nieuwe automated page takeover full width

automated page takeover_Opel_marktpolaats

Bij de automated page takeover  full width variant maakt het niet uit waar precies de header positie is.

automated page takeover_Opel_autoblogautomated page takeover_Opel_marktplaats_autos

Dit nieuwe formaat kan overal draaien waar nu ook de billboard + skins draait.

Wil je dit formaat inzetten. Neem contact met ons op. We helpen je graag verder.

 

Laat een reactie achter:

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd