Nieuws

28 sep 2017

Benchmark Superheader & OVX (Outstream Video Experience)

Door Benjamin, Rich Media Formaten

Een half jaar geleden zijn de OVX en Superheader geïntroduceerd als nieuwe formaten. De superheader als een soort opvolger van de floorad en uitbreiding van de classic billboard. De OVX als nieuw outstream video formaat. Beide formaten zijn cross-device inzetbaar. Na een halfjaar is het tijd om de benchmark op te maken: zijn dit succesvolle formaten?

Superheader (1800×200)

CTR 0,48%
Visibility Rate > 1 Sec 35,72%
User Interactions Rate 3,73%

OVX (Outstream video experience) cross-device

CTR 0,79%
User Interactions Rate 22,25%
Video start rate 79.75%
Video complete rate combined 40.14%
Video complete rate reminder 8.64%
Show reminder rate 14.38%

OVX (Outstream video experience) mobile only

CTR 0,40%
User Interactions Rate 2.43%
Video start rate 55.21%
Video complete rate combined 24.99%
Video complete rate reminder nvt
Show reminder rate nvt

OVX: een volgende stap in outstream video

De outstream video experience word gezien als een extreem high impact video formaat en op desktop waren er aanvankelijk ook wel wat twijfels. De hoogte van 546 pixels op desktop is best veel, maar als je impact wilt maken met een 16:9 video dan heb je nu eenmaal wat ruimte nodig. Daarnaast is ook het umfeld nogal belangrijk voor acceptatie. Op mobiel is er minder vrees en het formaat wordt daar breder geaccepteerd. De benchmark cijfers zijn positief: completion rates cross-device zijn rond de 40%. Hiervan wordt 8% zelfs in de ‘reminder’ die op bredere schermen getoond. Op mobiel liggen de cijfers uiteraard lager, gezien het gedrag op mobiel vluchtiger is. Het zou dan ook onze aanbeveling zijn om voor mobiel kortere videos te gaan gebruiken. De trend van bumpers (6 sec) zal ongetwijfeld ook in het geval van de OVX doorzetten.

Superheader: maak gebruik van de ruimte

Zoals gebruikelijk duurde het even voordat dit formaat in de markt bekend werd. Nu desktop uitingen al in 20% van de gevallen op fullscreen schermen worden bekeken is het idee om 100% gebruik te maken van de ruimte in de breedte een welkome aanvulling. Een CTR van rond de 0,5% is niet super verrassend te noemen. Ook de viewability stats zijn te vergelijken met die van de billboard. Wij zijn echter blij om te zien dat de uiting wel een grote impact levert en er gewoon meer ruimte is voor creatieve invulling.

Wij zijn benieuwd waar het de komende maanden naartoe gaat met creaties die geproduceerd gaan worden. Zo hopen wij ook Superheaders icm video lightboxes te zien bijvoorbeeld: user initiated mag je mooie layers erbij lanceren zoals in dit voorbeeld.

Een antwoord op de vraag of het succesvolle formaten zijn is met deze benchmark nog niet echt te geven. Deze nieuwe formaten zijn in ieder geval vernieuwend en verschillende partijen zijn inmiddels enthousiast geworden. Begin 2018 zullen wij de definitieve balans opmaken en ook de buyers hierbij vragen naar de ervaringen. Met het oog op de belangrijke ‘adblock’ chrome update begin 2018 is het belangrijk te blijven innoveren met user friendly Rich Media formaten.

Laat een reactie achter:

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd