Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief.

Interesse in wat Weborama voor jou kan betekenen?

Vul je gegevens in en we nemen contact op om de mogelijkheden door te nemen.
Get In Touch

Het EK winnen met Rich Media

Posted on June 15, 2021

Het is zover! De bal rolt en het Europees Kampioenschap voetbal is gestart. Wacht ons een roemloze aftocht in de achtste finale, of weten we de pessimistische analisten te verrassen?

Hoe dan ook, komen er bij een toernooi als dit altijd veel gave Rich Media creaties voorbij. Jim neemt je in dit artikel mee langs de campagnes van verschillende merken die er uitspringen voor het huidige toernooi. Ook de Rich Media campagnes van het land van Romelu Lukaku en Kevin De Bruyne passeren de revue.

De topscoorders
Dit zijn de Cristiano Ronaldo’s van het toernooi; flashy en lekker opvallend. Vooral de TOTO campagne met oud-international Wesley Sneijder werd veelvuldig besproken. Bij de Rich Media uitingen van de campagne kunnen gebruikers, na het hakken van Sneijder, kiezen welk land de wedstrijd zal winnen. Dit wordt vervolgens dynamisch aangepast afhankelijk van de wedstrijd.

De Staatsloterij ging nog een stapje verder terug in de tijd en laat EK winnaars Wim Kieft en Marco van Basten in de campagne terugkomen. Terwijl de bal weer legendarisch van het hoofd van Kieft afspringt, reproduceert Marco zijn beauty van het EK ‘88. Echter, waar sommige een oud-international wisten te strikken, wist KPN internationals van de huidige lichting in de uiting te laten figureren. Zij spreken de gebruiker toe vanuit een telefoon in de skins.

De mascottes
Bol.com kiest voor dit EK niet voor een speler, maar voor onze mascotte; de Oranje Leeuw. Gebruikers kunnen zelf à la Frenkie de bal verschuiven en zien de ene na de andere deal langs schieten. Voor onze Zuiderburen kiest Bol.com voor eenzelfde soort campagne maar dan met de Belgische Rode Duivel. Ook Coca-Cola maakt nuttig gebruik van de rode branding in combinatie met het rood van de Belgische Duivels.

Jumbo kiest dan weer voor een andere mascotte van Nederland, namelijk die van het carnaval. Snollebollekes vliegt in deze cross-device uiting langs op alle apparaten met zijn juichcape. De KNVB kan de cape minder waarderen en trekt dan ook een passende gele kaart. Andere supermarkten pakken het wat soberder aan en gaan voor eenvoudige IAB formaten met een andere EK gadget als USP. Zij zijn, laten we zeggen, de stabiele Belgische verdediger Jan Vertonghen van dit toernooi.

De Goran Pandev van dit toernooi
Net als Pandev, de 37-jarige kalende spits van Noord-Macedonië, kan ook deze uiting zo maar eens de revelatie van het toernooi worden. Onverwacht, maar toch gave creatie, zoals de Mobile Portrait Shoppable Video van Aldi. De supermarkt van voordeel zit in dozen, toch niet enorm flashy, zet nu een strakke EK creatie in elkaar. In het bovendeel ziet de gebruiker een video van Oranje fans, terwijl onderin de acties voorbij schuiven.

Ook Dr. Oetker komt verrassend uit de hoek en zet de spotlight juist op de arbiter. Wanneer de scheids het VAR teken vormt met zijn armen, ‘het oven gebaar’, dienen gebruikers snel naar de website te gaan voor de prijsvraag. Komisch detail is dat ze oud scheidsrechter Roelof Luinge in de uiting terug laten komen.

De winnaar?
Kortom, ook voor dit toernooi is bij de verschillende merken, reclame, media, en creatief bureaus weer alles uit de kast getrokken. Van flashy campagnes tot swipecubes en van prijsvragen tot EK gadgets, alles komt voorbij. Is jouw winnaar van dit EK een Ronaldo-campagne, of toch meer een underdog als Pandev?


Heb je nou na het lezen van dit artikel spontaan het gevoel gekregen dat je zelf nog een Rich Media EK campagne wilt starten? Probeer Easy Rich Media; een selectie interactieve formaten die snel op te leveren zijn zonder code of technische kennis. Vanaf nu zijn deze via een nieuwe website eenvoudig te kiezen, testen en aan te leveren voor livegang. Simpeler wordt het niet!