Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Grijp de aandacht van je doelgroep met Rich Media ads

Posted on June 23, 2022

Een Volkswagen GTI scheurt met gierende banden over een parcours op een verlaten vliegveld. Drones en camera’s op kranen volgen de ronkende auto door elke bocht. Dit is project BannerBahn. De glimmende, fonkelnieuwe auto rijdt met een enorme vaart om stipt 12 uur live door verschillende banners op allerlei websites. Kijkers zitten klaar om niets van het spektakel te missen. En om te klikken. Want er wordt interactie verwacht. Wie sneller is dan de bolide en op tijd klikt, wint de GTi!

Klinkt futuristisch? Dat is het zeker niet! Volkswagen, ACHTUNG!, This Page Amsterdam, en Weborama lanceerden Bannerbahn heel lang geleden: 2 september 2013. Een uitzonderlijke branding campagne van Volkswagen en een zeer opvallende manier om een nieuwe auto te introduceren én natuurlijk de aandacht van de doelgroep te trekken. Deze Rich Media ad won dat jaar de Webbie voor beste banner; de Oscar van het internet.

Rich Media banners
Nu, bijna 10 jaar later, zijn Rich Media ads niet meer weg te denken uit de advertentiewereld. Weborama is daarin een belangrijke speler. Het bedrijf is al 15 jaar een toonaangevende innovator als het gaat om online reclame technologie, en in het bijzonder in Advanced Rich Media en data driven technologie.

Bastiaan van der Geer, Manager Rich Media bij Weborama, was in 2013 een van de mensen die meewerkten aan Bannerbahn. ‘Er is in 10 jaar een enorme efficiëntieslag gemaakt. Dit project was uitzonderlijk, tijdrovend en duur. We zijn inmiddels 10 jaar verder en hebben het creëren van een Rich Media advertenties toegankelijker en efficiënter gemaakt.’

Impact
Als adverteerder wil je een zo groot mogelijk, maar relevant, publiek bereiken. Nog belangrijker: je wil dat je boodschap daadwerkelijk gezien wordt. De inzet van interactieve Rich Media advertentieformaten kunnen bijdragen aan veel impact onder je doelgroep.

Nadim Kabir is Display Advertising Specialist bij TUI. ‘Om het merk TUI zo sterk mogelijk te houden en zichtbaar te zijn in de markt blijft branding een belangrijke component binnen onze marketingstrategie. En daar heb je partijen als Weborama bij nodig vanwege de formaten die zij aanbieden en wat zij op display-gebied doen.’

‘Met Rich Media maak je je boodschap echt uniek.’ Malou van mediabureau WeLikeMilk zet Rich Media ads in voor meer zichtbaarheid van een campagne. ‘Er is veel mogelijk om interactie te krijgen en we vinden dat mooi om te testen. Vorig jaar hebben we voor onze klant Simyo een campagne gedraaid met de boodschap ‘Simyo beweegt met je mee’. We hebben daarvoor een APTO (Automated Page Takeover) gebruikt. Ik vind deze erg gaaf vanwege het ‘poppetje’ die het beeld naar onder ‘stampt’. Dit valt binnen de boodschap en geeft net dat beetje extra aan je creatie.’

Hoe komt een Rich Media advertentie tot stand?
In de meeste gevallen stuurt een marketingafdeling een designer aan die afbeeldingen en productpresentaties maakt. Voor folders, printadvertenties, noem maar op. Maar online werkt met HTML en dat is een hele andere vaardigheid waar je een goede developer voor nodig hebt.

Benjamin Spies, Supervisor Operations bij Weborama, vergelijkt een geavanceerde banner met een kijkdoos. Benjamin: ‘Daar werk je met diepteverschillen. Alle losse onderdelen in een kijkdoos kun je zo neerzetten dat ze het beste tot hun recht komen. En door iets wat verder naar voren, of naar achteren te zetten krijg je een mooie compositie. Een geavanceerde banner werkt net zo. Het werkt met lagen en alle onderdelen staan per stuk op de goede plek zodat het er altijd mooi uitziet. De achtergrond staat los van de voorgrond en zorgt ervoor dat een grote takeover op een klein laptopscherm toch mooi vertoond wordt. En op een groot desktopscherm met veel ruimte kan er wat extra’s vertoond worden, zoals meer informatie. Dat is de toegevoegde waarde van een developer. Die kan dit alles zo mooi laten animeren en positioneren zodat de uiting een plezier is om naar te kijken.’

Easy Rich Media
Eerlijk is eerlijk: geavanceerde banners kosten tijd en inzet van kundige mensen en dus geld. Soms is eenvoudiger goed genoeg. Benjamin Spies: ‘Daarom hebben we de Easy Rich Media formaten. Deze formaten kun je snel maken zonder dat je met HTML en code hoeft te werken. Onze developers hebben de benodigde code al gemaakt en daarom is dit deel van het werk al gedaan. Zo hoef je alleen een formaat te kiezen in de Easy Rich Media tool en de benodigde designs te uploaden om een Rich Media ad te bouwen. Natuurlijk heb je wel wat meer beperkingen ten opzichte van Advanced Rich Media. Iedere adverteerder/marketeer moet een afweging maken op basis van de beschikbare mensen en middelen; wil ik een opvallende, aantrekkelijke en technisch uitgebreide banner? Dan heb ik niet alleen een designer maar ook een developer nodig. En daar moet tijd en budget voor zijn.'

Weborama Certified
Duidelijk. Een geavanceerde Rich Media banner zet je niet zomaar even in elkaar. Daar zijn bepaalde skills voor nodig. ‘We hebben begin dit jaar Webo Certified in het leven geroepen’, zegt Jim Hazeleger, Digital Advertising Executive bij Weborama. Developers kunnen zich aanmelden en een speciaal examen afleggen. Slaag je daarvoor? Dan mag de developer zich twee jaar lang Webo Certified noemen.

Jim Hazeleger: ‘Een gecertificeerd developer toont goed met Weborama templates om te gaan en de additionele techniek die erbij komt kijken. Door te slagen voor het examen bewijst een developer dat het bouwen van een technisch perfecte creatie geen uitdaging vormt.

Dat heeft grote voordelen voor de klant. ‘De kans is hierdoor een stuk groter dat de advertentie vlekkeloos draait en dat het hele proces zonder horten en stoten verloopt. Dat scheelt tijd en geld.’

Ook nieuw is de speciale workshop, georganiseerd voor gecertificeerde developers. Jim Hazeleger: ‘We zullen trends en ontwikkelingen in de markt uitlichten. Zijn er nieuwe technieken die de developers uit willen proberen? Zaken die ze willen bespreken? Dan kunnen ze dat zelf aangeven. Developers kunnen ons uitdagen om, wat techniek betreft, net een stap verder te gaan. Daarnaast willen we ook een gastspreker uitnodigen. Dat kan bijvoorbeeld iemand uit de printwereld zijn, of misschien een kunstenaar. Om eens een hele andere kijk op het online adverteren te krijgen. Misschien iets waar we zelf niet aan gedacht hebben. Die kruisbestuiving en elkaar inspireren is belangrijk. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; online adverteren en Rich Media ads zo aantrekkelijk mogelijk maken voor gebruikers.

Creative Agency of the Year
Dat is ook de reden waarom Weborama de Weboshowcase maakt. Een verzamelplaats voor alle mooie, interessante, vernieuwende Rich Media ads die creatiebureaus maken. Creatievelingen, marketeers, audience planners, developers en meer komen op de pagina om te kijken wat er nieuw is, wat werkt. Voor inspiratie dus.

Jim Hazeleger: ‘We merken dat er veel gekeken wordt op de Weboshowcase. We kiezen bijvoorbeeld ook iedere maand een Creatie van de Maand. We zien in de weken daarna vaak meer aanvragen voor het winnende formaat. Het is mooi om op die manier inspiratie te bieden.’

Datzelfde geldt voor de verkiezing tot Creative Agency of the Year. Weborama laat het publiek in dit proces meestemmen. Vervolgens kiezen de developers zelf wie van hen de creatie van het jaar verdient. Alleen al de nominatie is een mooie opsteker voor creatiebureaus die net als Weborama altijd bezig zijn met het verrijken van de advertentiewereld. We willen natuurlijk Rich Media ads met een grote wow-factor, waar gebruikers de interactie mee aangaan. Advertenties die verbazen, verwonderen en tot de verbeelding spreken.

Wat zijn Rich Media ads?
Er zijn veel manieren van online adverteren. De keuze voor welk online kanaal, advertentieformaat of advertentie boodschap je gaat inzetten, hangt af van de doelstelling van de campagne. Rich Media ads zijn online-advertenties die vaak worden ingezet voor branding doeleinden en gericht zijn op het realiseren van bereik en impact.

Dit zijn grote formaten display banners die zich onderscheiden door het gebruik van impactvolle en geavanceerde features. Oftewel: enriching & engaging advertenties. In de advertentie wordt gebruik gemaakt van geavanceerde techniek. Weborama maakt templates zoals bijvoorbeeld de APTO, Mobile Portrait, Superheader, Interscroller en Billboard. Een Rich Media ad lokt interactie met de gebruiker uit. Die wordt uitgedaagd ergens op te klikken, te kiezen, of zelfs een spel te spelen. In Rich Media ads vliegen Disney-figuren voorbij, zet je windmolens van een energiemaatschappij aan en kan je je favoriete auto van alle kanten bekijken in verschillende kleuren.