Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Coalition for the very best ads

Posted on May 17, 2017

Het initiatief van de ‘Coalition for better Ads (CBA)’ en het onderzoek naar 104 verschillende advertentieformaten onder 25.000 consumenten in Europa en de VS heeft weinig nieuwe insights opgeleverd maar is wel een bevestiging van wat wij al wisten: stop met pop-up achtige layers, te grote sticky formaten en dan vooral op mobiel en video met automatisch geluid. Waar IAB met LEAN (light, encrypted, Ad choice supported en vooral non-invasive) een eerste richtlijn adviseerde onderstreept het onderzoek van de CBA eigenlijk deze richtlijn. En wie wil er nou niet LEAN zijn tegenwoordig?

Nederland

Als we kijken naar de Nederlandse markt dan wordt bevestigd dat wij voorlopen en wij corrigeren onszelf dan ook regelmatig. Zo zijn Layers en Interstitials bijna zo goed als verdwenen binnen de premium kanalen. Die vliegende rectangles zijn de naam van ScreenAd niet waard en omhoogschietende billboards hebben de evergreen die een FloorAd was zelfs om zeep geholpen.

Bij de ontwikkeling van nieuwe Rich Media formaten wordt hier nu eigenlijk altijd gekeken naar LEAN en programmatic inzetbaarheid. Het gaat dan niet altijd om pixels en MBs. We vragen ons ook af: wat is handig voor developers? Welke scripts worden centraal gebruikt door alle ads? En: welk component is geschikt voor welk formaat? Voorbeeld: Wordt een 30 seconden video wel goed ervaren als het de grootte van een postzegel heeft? Zo nee: kun je dan niet beter het concept aanpassen?

Waar het onderzoek aan voorbij gaat en wat advertenties eigenlijk beter maakt is de media inzet en de uitvoering. Onder inzet valt bijvoorbeeld: frequency capping, slimme targeting, en op maat gemaakte advertenties en onder uitvoering concept en productie. Bij Rich Media productie komt er veel kijken en het bouwen van deze duurste vorm van display advertising verdient het allerbeste. Bij het zien van sommige advertenties schiet ons regelmatig IKEA’s payoff te binnen: ‘aandacht maakt alles mooier’. Aandacht in advertising is te verdelen over concept, design, techniek en planning. Volle aandacht maakt het zeker mooier en beter.

Onderzoek

Nederlandse Rich Media zijn van super kwaliteit als je het vergelijkt met het gemiddelde in Europa. Daarom onze oproep: wie wil ons en de markt helpen met input voor initiatieven als CBA en IAB als het gaat om productiestandaarden neer te zetten voor display ads? Hoe pak je dingen aan op het gebied van design en technieken per formaat en per device, op web en in app?
Volgende maand willen we graag een creatieve sessie organiseren waarin we de learnings zullen delen en bespreken. Wil je meedoen vul dan hier de survey in deze heeft slechts 4 vragen.