Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

De grote IMPACT update!

Posted on September 27, 2019

IMPACT Nieuws

Het is alweer een tijdje geleden dat je nieuws hebt ontvangen over IMPACT, de Rich Media Marketplace. Na we september 2018 IMPACT hebben geïntroduceerd is er natuurlijk een hoop veranderd. Daarom ontvang je een extra uitgebreide update met de aangesloten publishers, inventory overzicht en creatieve mogelijkheden.

Nieuwe uitgevers

IMPACT is in september 2018 gelanceerd samen met 6 Premium publishers: Sanoma, Mannenmedia, WPK, Zoover, Adseven en Massarius. In de afgelopen maanden zijn we aanzienlijk gegroeid en zijn er 6 top Publishers bij gekomen waardoor we zijn gegroeid naar ruim 400 websites. IMPACT groeit dan ook hard waardoor we jullie op zeer korte termijn zullen informeren over een ander top publisher die zich op dit moment aansluit bij IMPACT! Neem contact op met teamimpact@weborama.nl voor een compleet overzicht.

Hieronder stellen de netwerken, die we recentelijk hebben mogen aansluiten op IMPACT en waarbij je Rich Media kunt inkopen, zich voor:

  1. Refinery89:
  2. We are R89. An agency built by current day ad specialists, heroes in their own right. Every single day we put our heart and soul into the work for our amazing clients, some of the biggest brands in the world, who expect the very best. We deliver spot on results. We create for the now. We believe in giving order to achieve happiness. And we do so with a big smile.Refinery89 is vooral gespecialiseerd in game en jongeren websites.

  3. Reshift
  4. “Sinds 2017 zijn Reshift en Kieskeurig één bedrijf. Daarmee is Reshift dé #1 content-partner van Nederland. Of het nu gaat om tech, gaming, home entertainment, educatie, fotografie, witgoed, domotica, wonen of gereedschap: wij bereiken en activeren 8 miljoen mensen. Inderdaad, de helft van alle Nederlanders. Dus ook jouw doelgroep. Wil je weten wat Reshift voor jouw merk kan doen? Bel, mail of app ons. Dan maken we er samen iets moois van!” Reshift heeft een divers aanbod van titels in Tech, B2B, Games en Fotografie content.

  5. The Next Web
  6. TNW was started to bring insight, meaning—and every now and again, the lulz—to the world of technology. But we didn’t want to stop there. Today the company has grown from those two parts to four pillars that brought TNW News, TNW Deals, TNW Conference and Events, our new tech hub called TQ and Index, our market intelligence platform.The Next Web heeft een krachtig platform dat bekendheid geniet over de hele wereld. Nederlands trots mogen we wel zeggen.

  7. WebAds
  8. “WebAds vertegenwoordigt met trots een uitgebreide groep van toonaangevende uitgevers binnen haar Europese en mondiale netwerk. WebAds heeft zich gepositioneerd als een doorgewinterde en onafhankelijke pionier in het digitale media advertising landschap. Met toewijding maximaliseren wij je advertentie inkomsten en adviseren wij uitgevers en adverteerders op commercieel en technisch gebied.” WebAds en Weborama hebben een lange historie van prettige samenwerking en daarnaast zijn we op hetzelfde adres gevestigd. Daarom zijn we blij dat we ook met deze nieuwe manier van Rich Media inkoop samen kunnen werken.

  9. Perform Group (DAZN)
  10. Perform creates content that transforms the way the world sees sport and delivers greater value to our clients.” Lekker kort! Maar veel meer hebben we ook niet nodig om Perform voor te stellen. Ze zijn al jaren de expert op het gebied van Sport content met titels als Goal.com en Voetbalzone.

  11. STER
  12. Het afgelopen jaar is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van Weborama Nederland. Het heeft nieuwe kansen gecreëerd en nieuwe deuren geopend. De nieuwe relatie met STER is daar een goed voorbeeld van. STER en Weborama hebben afgesproken om elkaar de komende jaren te gaan helpen op het gebied van Premium inventory en Premium advertentie formaten. Daarnaast heeft Weborama het STER Display netwerk opnieuw ingericht en aangesloten op het programmatic eco-systeem. Het is bekend dat er bij de publieke omroep een hoop gaat veranderen na 2021. Tot die tijd en totdat er formele knopen zijn doorgehakt gaan we samen met STER werken aan een mooie Display propositie waar iedereen blij van wordt. Ook de bezoeker van sites als Nos.nl en dwdd.nl.

Inventory overzicht:

Via deze link kan je zien wat er waar mogelijk is.


Formaten

Rich Media in het programmatic eco-systeem is meer complex dan directe inkoop bij een Publisher. Het belangrijkste eigenschap van Programmatic buying en selling is dat je niet inkoopt op basis van URL maar op basis van een audience. Voor bijzondere advertentie formaten betekent dit vaak dat er voor elke website een andere uiting zou moeten worden ontwikkeld.

Weborama heeft daarom 6 jaar geleden een programmatic-proof formaat ontwikkeld wat we tegenwoordig kennen als de Automated page takeover (APTO). De APTO past zichzelf aan, aan het domein waar het wordt geserveerd.

Daarom is uniformiteit de primaire eigenschap van formaten op het IMPACT netwerk. Advertentie formaten die vanuit 1 creative/line-item op het hele netwerk inzetbaar zijn. Helaas is het nog niet mogelijk om meerdere posities tegelijk te reserveren voor dezelfde campagne via programmatic buying. Vandaar dat alle formaten bestaan uit een elementen cluster dat vanuit 1 adslot wordt geserveerd.

Bijvoorbeeld bij APTO worden alle 3 de elementen (Header, Skin rechts en links) uit de top bannerpositie geserveerd.

  1. APTO
  2. Net al even besproken de Automated page takeover. Op het moment het bestverkochte High impact formaat van Nederland. Er zijn 2 APTO versies: Full Width header (Stratego) en Billboard & Skins. De Full Width versie sluit altijd mooi aan waardoor je video’s en beeldmateriaal van synchroniseren tussen de 3 elementen. Ongeacht de locatie van de header en breedte van de site. De Billboard (970x250) versie is ideaal voor campagnes waar al een Billboard beschikbaar is. Vraag een Deal ID aan voor de APTO of target op 1800x1000 (Fullwidth) of 970x1000 (BB) in Open RTB.

  3. Superheader
  4. De Superheader is een variant op de alom bekende Billboard. Door een simpele toevoeging krijgt de het formaat een dubbele impact. De Superheader is altijd 100% breed. Ongeacht de resolutie van de sitebezoeker. En ongeacht het device, want de Superheader is cross-device!

  5. Interscroller
  6. 50% van al het onlineverkeer gaat via mobile devices. Daarom kan een mobiel high impact formaat natuurlijk niet ontbreken op de IMPACT Marketplace. Op dit moment is de Interscroller het meest ingekochte Rich media formaat in Nederland en misschien ook wel wereldwijd. Omdat het een beeldvullend formaat is wordt het ook wel de ‘Understitial’ vernoemd naar het klassieke ‘Interstitial’ formaat dat volledig over de content heen werd geserveerd. Tegenwoordig is de Interstitial niet meer toegestaan volgens de ‘Coalition for Better Ads’ richtlijn. Doordat de Interstitial onder de content ligt wordt hij als veel minder irritant ervaren en door het leuke scroll effect heeft het formaat een nog grotere impact. De Interscroller is ook in een kleiner formaat beschikbaar. Dan heet hij de: Mid-Scroller.

  7. Sanoma update exclusief Native Outstream
  8. Sanoma introduceert een 'native' formaat wat lijkt op de reguliere Outstream, maar waarbij de adverteerder de mogelijkheid krijgt om met tekst de video, boodschap of propositie nader toe te lichten. Deze strook is te zien in het uiterlijk van de desbetreffende titel. NU.nl, AutoWeek.nl, Story.nl, Flaironline.nl en Viva.nl zijn de eerste titels waarop de 'Native Outstream' ingekocht kan worden. De video staat bovenaan de pagina en gaat mee in de 'doorscroll' van de gebruiker. Hierbij blijft de video altijd rechtsonder in de zijbalk zichtbaar, zonder over de content heen te vallen. Volgens Sanoma - dat het product al eind 2017 beschikbaar stelde - is er een gemiddelde viewability rate van 70 procent en een gemiddelde CTR van 0,52 procent. Het ‘Native-Outstream’ formaat is uiteraard beschikbaar in IMPACT


Ad-consult

Nederland loopt ver voor op landen om ons heen als het gaat om programmatic buying en selling. Wat veel mensen zich niet beseffen is dat Nederland ook voorloopt op het gebied van creativiteit. Zeker als het gaat om high-impact formaten. Dat komt omdat de meeste Rich Media Exchanges een full service propositie hebben waar creatie in de floor-price zit verwerkt, waardoor de creatie niet meer door de adverteerder zelf wordt verzorgd. Niet bepaald een transparant model..

Daarnaast laat de technologie het vaak ook niet toe om: vanuit 1 design op meerdere sites te serveren en animatie te gebruiken die gesynchroniseerd is over de verschillende elementen.

Zie voorbeeld Nederland

Om onderscheidende designs toch toegankelijk en betaalbaar te houden hebben we Ad-Consult geintroduceerd. Ad-Consult is een dienst van Weborama waar we bemiddelen tussen gecertificeerde designers en Adverteerders of bureaus.

Uiteraard hebben we ook nog steeds gebruiksvriendelijke templates beschikbaar en een support afdeling die altijd klaar staat om de wensen van reclamebureaus technisch te realiseren.


Partnership Adhese

IMPACT is in september 2018 gelanceerd met ondersteuning van Improve Digital technologie. Nu alweer bijna een jaar later hebben we veel geleerd en zijn we overgestapt naar een nieuw type platform.

Vanaf het moment dat we als Rich media vendor het programmatic eco-systeem hebben betreden zijn ons een hoop zaken opgevallen en zetten we vraagtekens bij de status quo. Gelukkig zijn we niet enige in de markt en zijn termen als Supply path optimisation trending. Als we kijken naar de andere Weborama BU’s zijn we als kikkerlandje een aantal stappen voor qua het transparanter maken van de programmatic chain. Een van onze belangrijkste doelen is om de buyer direct te kunnen laten inkopen op IMPACT. Daarom hebben we gekozen voor de Adhese Gateway.

De Gateway maakt het mogelijk om Buyers direct aan te sluiten, maar daarnaast ook andere buyers zoals SSP’s mee te laten doen in de auction. Dit allemaal via razendsnelle ‘server side headerbidding’ technologie. Dit is in het voordeel van de seller en de buyer. Daarnaast maakt het de chain korter en transparanter.

Naast dat IMPACT volledig over gaat op Adhese technologie mogen we de Gateway ook verkopen in Nederland.

Mannenmedia, de launching partner van IMPACT, heeft met Adhese de latency kunnen verlagen naar 250ms waardoor de viewability is gestegen met 20%. Je kan nu daardoor super gestroomlijnd High Impact formaten inkopen op het Mannenmedia netwerk via Impact, zonder hostingkosten met goede viewability.


Voor vragen of meer info:
teamimpact@weborama.nl