Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief.

Interesse in wat Weborama voor jou kan betekenen?

Vul je gegevens in en we nemen contact op om de mogelijkheden door te nemen.
Get In Touch

Slagen met Gamificatie

Posted on August 31, 2022

Swipe, kras, open, sluit, scroll, kies! Rich Media leent zich perfect voor deze handelingen, maar gaat de gebruiker de interactie daadwerkelijk aan? Wat maakt dat gebruikers de ene spelvorm omarmen en de ander links laten liggen?

Met behulp van onze eigen data proberen we hier het antwoord op te vinden in dit artikel. Hierbij is gekeken naar creaties waarbij een spelvorm, ook wel ‘gamificatie’, is verwerkt. Logischerwijs is er gewerkt met werkelijke impressies en zijn auto-interacties genegeerd. Om te achterhalen hoe je gamificatie succesvol inzet, is het verstandig om te beginnen bij het begin. Namelijk, in welke fase past een gamificatie banner?

De touch fase
De interactieve, in het oog springende, Rich Media formaten gaan hand in hand met de eerste laag van een marketingstrategie; de touch fase. Deze fase richt zich op een brede doelgroep met als doel naamsbekendheid en merkvoorkeur vergroten. Dit doel wordt (mede) bereikt door de aandacht van de gebruiker te winnen.

Een manier van aandacht vasthouden is het verwerken van gamificatie in de banner. Waar een statische banner enkel informatie zendt, is bij een gamificatie banner de gebruiker zelf aan zet. De vraag rest echter of gebruikers het spel wel aangaan, of dat het simpelweg voorbij vliegt.

“Een online activatie die een goede verhaallijn, beloningsstructuur en speelervaring bevat, kan de engagement en conversie een enorme lift geven (Emerce 2021).”

Creatie maakt het verschil
Uit onze data blijkt dat een deel van de gebruikers zeker het spel aangaat, maar dat de creatie het verschil maakt. De grootste factor tussen een geslaagde en minder geslaagde gamificatie banner is duidelijkheid. Veel gebruikers zijn niet gewend dat ze met een banner of merk kunnen interacteren. Daarnaast speelt ook plaatsing en zichtbaarheid een grote rol. Spelvormen in kleine formaten onder in de pagina vliegen vaak voorbij aan de gebruiker.

Succesvolle gamificatie uitingen zijn goed zichtbaar en versimpelen de spelvorm zonder attractiviteit te verliezen. Zie onderstaand twee zeer succesvolle voorbeelden van Kia en Omoda.


Mijn 84-jarige schoonoma begrijpt wat hier moet gebeuren; ‘Ohja dan kan ik hier dus kleuren kiezen, geestig zeg’. Door een combinatie van sterke call to action en een duidelijke attractieve spelvorm is direct duidelijk dat dit geen statische banner betreft.

Ga dus na; begrijpt een algemene gebruiker wel wat er moet gebeuren? Mocht je hieraan twijfelen, doe het dan eerst een keertje voor met een auto-interactie. Verwerk bijvoorbeeld een nudge, een bewegend handje of een pulse in de creatie die voordoet wat er moet gebeuren. Test daarnaast verschillende call to actions om te achterhalen welke de creatie het best aanvult. Zo had onderstaande TUI AR banner bij de linker versie drie keer zoveel AR-starts, terwijl slechts de copy iets verschilt.

Kortom; wij zien dat gebruikers best willen interacteren met de creatie mits de spelvorm simpel, attractief en duidelijk is. Aanvullend test je welk bericht de creatie het best completeert. Iedere situatie, campagne, doelgroep en adverteerder vergt een andere aanpak.

Mocht je er zelf niet uitkomen, laat dan het sales team meedenken met je via sales@weborama.nl. Tenslotte kun je voor de nodige inspiratie altijd een kijkje nemen bij de interactieve creatie categorie op de Weboshowcase.